Noordhollandsdagblad
De 16-jarige Isabella Leonarda van Suijdam uit Hoorn is naar eigen zeggen de eerste minderjarige in Nederland die een alcoholische drank op de markt brengt. De gin ’Leonarda’ wordt morgenavond feestelijk gelanceerd in De Brasserie in Enkhuizen.
Ondanks haar leeftijd wordt ze als een echte ondernemer gezien. Ze krijgt veel complimenten. „Veel ondernemers vroegen mijn compagnon eerst: Doe jij zaken met een 16-jarige? Tot ze mij gesproken hebben, dan begrijpen ze het.” Ook reageren verschillende groothandels en slijterijen verrast: „Die hebben dat nooit eerder gezien, een minderjarige die alcohol op de markt brengt.”
Isabella is nu ongeveer drie maanden bezig met het ontwikkelen van haar nieuwe gin, allemaal naast school. „Ik ben er eigenlijk een beetje ingerold”, zegt zij. Ze is nog studente op de ondernemersopleiding van het I AM college. „Je leert ondernemen door te ondernemen”, zegt zij. Vandaar dat ze de sprong in het diepe heeft gewaagd. „In plaats van een gewone bijbaan te nemen, wil ik mij focussen op de toekomst en daar tijd in steken.”
In eerste instantie wilde ze een champagne ontwikkelen, maar een gin bleek veel interessanter. Daar kan ze karakter aan toevoegen die nog niet bestaat. „Niemand anders heeft dit recept.” Ze wil dat gezelligheid en levensgenot is terug te proeven in haar drankje. „Iets heel anders dan we al kennen van gin, misschien zelfs een beetje chaotisch. Dat mag wel, dat ben ik zelf ook”. Ze wil dat mensen bij het drinken van haar gin de telefoons aan de kant leggen, geen poespas, gewoon even kletsen en tijd voor elkaar hebben. „Zoals dat vroeger ging.”
Leonarda power
Isabella is vanaf het begin begeleid en gesteund door haar familie en een vriend van de familie, Gerard Gulijk. Hij heeft een eigen groothandel en produceert daar de gin. Ze komt ook uit een ondernemende familie. Haar vader is projectontwikkelaar en haar moeder is kapster en visagist. Haar stiefvader heeft een reclamebureau en stiefmoeder brengt kookboeken uit. En dan nog haar tante en oom, de eigenaren van de Brasserie in Enkhuizen. Die zij weer hebben overgenomen van haar opa en oma. De ’Leonarda power’, volgens Isabella.
Vandaar dat de gin vernoemd wordt. Het is een bijzondere naam voor de familie van Isabella. Al zes à zeven generaties lang, krijgt elk eerstgeboren meisje van haar vaders kant van de familie de tweede naam Leonarda. Daarom kiest Isabella ervoor om de ’Leonarda power’ aan haar gin mee te geven. „Ik ben trots op die naam en kan geen betere bedenken.”
Authentiek recept
De jonge ondernemer wil met haar authentieke recept weer even terug naar vroeger. Dat gevoel wil ze terugbrengen met haar kruiden. „Het heeft een herkenbare geur en smaak voor velen. De geur van de keuken van oma op vrijdagavond bijvoorbeeld.” De gin krijgt zijn smaak door VOC-kruiden: Foelie, kardemom, kruidnagel, kaneel en jeneverbes worden uit India geïmporteerd. Deze kruiden zijn geïnspireerd op haar trots voor de regio waar ze geboren is, waar de VOC-tijd een belangrijke rol in speelt.
Voordat de smaak tot stand kwam heeft ze allerlei verschillende recepten geprobeerd. Dat betekent veel proeven. Maar als 16-jarige mag Isabella nog niet drinken. Dat doet ze dan ook niet: „Net als het proeven van wijn of champagne, neem ik een slok in mijn mond en spuug ik het daarna weer netjes uit. Nee, ik heb echt nog nooit een slok genomen.”
Isabella is al bij verschillende horecazaken in Hoorn en Amsterdam geweest om de gin te laten proeven. Die waren enthousiast en lieten haar weten dat ze moet doorzetten. Vijf bedrijven hebben haar gin al liggen. En natuurlijk wordt de gin ook geserveerd in De Brasserie. Maar het is de bedoeling dat het drankje na de lancering bij veel meer ondernemers een plekje krijgt. Haar ambitie is dat Leonarda voor 2021 op 100 horecalocaties te bestellen is. „Ik hoop dat het bedrijf groot wordt, maar ik houd mijn verwachtingen laag.”
De 16-jarige Isabella Leonarda van Suijdam uit Hoorn is naar eigen zeggen de eerste minderjarige in Nederland die een alcoholische drank op de markt brengt. De gin ’Leonarda’ wordt morgenavond feestelijk gelanceerd in De Brasserie in Enkhuizen.
Ondanks haar leeftijd wordt ze als een echte ondernemer gezien. Ze krijgt veel complimenten. „Veel ondernemers vroegen mijn compagnon eerst: Doe jij zaken met een 16-jarige? Tot ze mij gesproken hebben, dan begrijpen ze het.” Ook reageren verschillende groothandels en slijterijen verrast: „Die hebben dat nooit eerder gezien, een minderjarige die alcohol op de markt brengt.”
Isabella is nu ongeveer drie maanden bezig met het ontwikkelen van haar nieuwe gin, allemaal naast school. „Ik ben er eigenlijk een beetje ingerold”, zegt zij. Ze is nog studente op de ondernemersopleiding van het I AM college. „Je leert ondernemen door te ondernemen”, zegt zij. Vandaar dat ze de sprong in het diepe heeft gewaagd. „In plaats van een gewone bijbaan te nemen, wil ik mij focussen op de toekomst en daar tijd in steken.”
In eerste instantie wilde ze een champagne ontwikkelen, maar een gin bleek veel interessanter. Daar kan ze karakter aan toevoegen die nog niet bestaat. „Niemand anders heeft dit recept.” Ze wil dat gezelligheid en levensgenot is terug te proeven in haar drankje. „Iets heel anders dan we al kennen van gin, misschien zelfs een beetje chaotisch. Dat mag wel, dat ben ik zelf ook”. Ze wil dat mensen bij het drinken van haar gin de telefoons aan de kant leggen, geen poespas, gewoon even kletsen en tijd voor elkaar hebben. „Zoals dat vroeger ging.”
Leonarda power
Isabella is vanaf het begin begeleid en gesteund door haar familie en een vriend van de familie, Gerard Gulijk. Hij heeft een eigen groothandel en produceert daar de gin. Ze komt ook uit een ondernemende familie. Haar vader is projectontwikkelaar en haar moeder is kapster en visagist. Haar stiefvader heeft een reclamebureau en stiefmoeder brengt kookboeken uit. En dan nog haar tante en oom, de eigenaren van de Brasserie in Enkhuizen. Die zij weer hebben overgenomen van haar opa en oma. De ’Leonarda power’, volgens Isabella.
Vandaar dat de gin vernoemd wordt. Het is een bijzondere naam voor de familie van Isabella. Al zes à zeven generaties lang, krijgt elk eerstgeboren meisje van haar vaders kant van de familie de tweede naam Leonarda. Daarom kiest Isabella ervoor om de ’Leonarda power’ aan haar gin mee te geven. „Ik ben trots op die naam en kan geen betere bedenken.”
Authentiek recept
De jonge ondernemer wil met haar authentieke recept weer even terug naar vroeger. Dat gevoel wil ze terugbrengen met haar kruiden. „Het heeft een herkenbare geur en smaak voor velen. De geur van de keuken van oma op vrijdagavond bijvoorbeeld.” De gin krijgt zijn smaak door VOC-kruiden: Foelie, kardemom, kruidnagel, kaneel en jeneverbes worden uit India geïmporteerd. Deze kruiden zijn geïnspireerd op haar trots voor de regio waar ze geboren is, waar de VOC-tijd een belangrijke rol in speelt.
Voordat de smaak tot stand kwam heeft ze allerlei verschillende recepten geprobeerd. Dat betekent veel proeven. Maar als 16-jarige mag Isabella nog niet drinken. Dat doet ze dan ook niet: „Net als het proeven van wijn of champagne, neem ik een slok in mijn mond en spuug ik het daarna weer netjes uit. Nee, ik heb echt nog nooit een slok genomen.”
Isabella is al bij verschillende horecazaken in Hoorn en Amsterdam geweest om de gin te laten proeven. Die waren enthousiast en lieten haar weten dat ze moet doorzetten. Vijf bedrijven hebben haar gin al liggen. En natuurlijk wordt de gin ook geserveerd in De Brasserie. Maar het is de bedoeling dat het drankje na de lancering bij veel meer ondernemers een plekje krijgt. Haar ambitie is dat Leonarda voor 2021 op 100 horecalocaties te bestellen is. „Ik hoop dat het bedrijf groot wordt, maar ik houd mijn verwachtingen laag.”
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20191209_1367225/isabella-uit-hoorn-brengt-als-16-jarige-een-eigen-gin-op-de-markt-hoe-die-smaakt-een-beetje-chaotisch-dat-ben-ik-zelf-ook?utm_source=google&utm_medium=organic